keskiviikko 9. toukokuuta 2018

Eka koulupäivä Shanghaissa

Maanantaiaamu kiinalaisessa ystävyyskoulussa alkoi aamunavauksella. Seisoimme taaksemme ripustetun greenscreenin ja edessämme olevan kameran välissä, jolla meitä kuvattiin livenä koko koululle. 

Ensimmäisenä kaiuttimista kantautui Kiinan kansallislaulu, johon kaikki kiinalaiset ylpeinä yhtyivät. Tämän jälkeen oli meidän vuoromme esittää heille Suomen kansallislaulu. Se onnistui melkein suunnitelmien mukaan; ensimmäisen säkeistön jälkeen osa meni sekaisin ja lauloi jotakin muuta, toiset vaikenivat ja vain muutamat osasivat jatkaa laulamista oikein. Hyvä Suomi!

Laulamisen jälkeen ystävyyskoulun rehtori piti puheen, jossa hän kehui Suomea ja puhui suomalaisesta sisusta, jonka jälkeen oma rehtorimme, yksi kiinalaisista sekä kaksi opiskelijaamme pitivät puheen.


Aamunavauksesta selviydyttyämme pääsimme kiinalaisen opettajan johdolla tutustumaan heidän kouluunsa. Saimme huomata, että se on todella suuri, koulussa on moninkertainen määrä oppilaita Olarin kouluun ja lukioon verrattuna ja koulun ruokalaankin olisi helposti mahtunut koko koulumme kerralla. 


Tutustumiskierroksen päätteeksi pääsimme osallistumaan liikuntatunneille, joiden lajeina olivat koripallo, tennis sekä pingis. Yllättävän monet kiinalaiset pitivät koripallosta ja välitunneilla koulun kentät olivat täynnä koripallon pelaajia.

Liikuntatuntien päätyttyä tulimme mukaan englannintunnille, jossa mekin pääsimme tekemään tehtäviä. Suomen englannintunnit eroavat kiinalaisista mm. siten, että Suomessa tehdään huomattavasti enemmän tehtäviä ja ne ovat meillä vaikeampia kuin Kiinassa. Mielestämme meidän suomalaisten englannin kielen taidot ovatkin paremmat kuin kiinalaisten. 

Ennen lounaalle menoa kävimme vielä tutustumassa kiinalaiseen perinteiseen paperinleikkaukseen, joka itse asiassa muistutti varsin paljon suomalaista paperilumihiutaleiden leikkaamista. Kiinalaiset ”lumihiutaleet” tosin ovat monin kerroin suomalaisia hienompia. Tämän lisäksi kiinalaisiin paperinleikkaustöihin on kätketty erikoisia symboleja, jotka kuvastavat ja kenties jopa antavat onnea tai menestystä.


Lounaan jälkeen lähdimme minibusseilla kohti koulun toista kampusta, johon päästyämme koulun oppilaat vilkuttivat meille innostuneesti ikkunoista. Meille näytettiin kampusta, jonka jälkeen menimme kuviksen luokkaan, jossa maalasimme maskeja Pekingin oopperasta. Meille kerrottiin eri värien tarkoitukset oopperassa, esim. punainen on yleensä päähenkilö ja keltainen tarkoittaa julmaa. 



Kun maskit tulivat valmiiksi siirryimme kirjastoon, jossa oli teeseremonia. Opimme perinteisen teenjuonnin salat erään oppilaan huilusoiton säestämänä. Tee kuului juoda kolmella siemauksella ja jos halusi lisää, piti jättää vähän teetä pohjalle.




Seremonian jälkeen pääsimme pelaamaan liikuntapelejä. Me pelasimme pingistä, mutta kentällä pelattiin myös koripalloa suomalais-kiinalaisissa sekajoukkueissa.


- Aleksanteri ja Jaakko

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti