keskiviikko 4. toukokuuta 2016

Annamarian vappu Shanghaissa

Perjantai 29.4

Lentomme Shanghaihin lähti Helsinki-Vantaan lentoasemalta vasta viiden aikoihin illalla, mutta minun matkani oli alkanut jo saman päivän aamulla poistuessani asunnoltani. Tulin siis aamulla matkalaukun kanssa kouluun, jotta pääsisimme lähtemään nopeasti lentoasemalle koulun päätyttyä. Lentoasemalla odottelimme kaikkien saapumista, jonka jälkeen menimme turvatarkastuksen läpi lähtöportillemme.

Lentokoneemme oli erittäin uusi ja mukavanoloinen, joten yhdeksän tunnin lento ei ollut aivan kamala. Monet meistä mukaan lukien minä onnistuimme myös nukkumaan lennon aikana, vaikka taustahumina oli kova. Lennon aikana katsoimme myös elokuvia tuolien selkämyksiin kiinnitetyiltä laitteilta.

Lauantai 30.4

•    saapuminen Shanghaihin klo 7:10
•    matkalaukut haettiin, Annamaria kadotettiin
•    bussimatka noin 30 min koululle, jossa isännät odottelivat
•    hetkeksi auditorioon, jonka jälkeen lähdettiin perheisiin
•    omaan kiinalaiseen perheeseeni kuului äiti Debby, isä Tony ja tytär Tina.
•    saavuttuani jaoin ensin lahjat ja järjestelin matkalaukkuni, sitten soitin hieman pianoa
•    pian menimme syömään ravintolaan aivan tässä vieressä
•    iltapäivällä lähdimme metrolla Shanghai National Museumille
•    tapasimme muitakin, kiertelimme museota
•    kierroksen päätyttyä lähdin hostini kanssa läheiseen kauppakeskukseen
•    noin tunnin päästä lähdimme kävelemään kotiin, poikkesimme matkan aikana katolisella kirkolla
•    illallinen kotona, pöydässä oli kaikenlaista maukasta kiinalaista ruokaa

Sunnuntai 1.5

Sunnuntaina osa isäntäoppilaistamme veivät meidät paikalliseen huvipuistoon. Mukana oli Jerry, Jaakko, Mika, Jasmin ja minä sekä tietysti kaikkien kiinalaiset isäntäoppilaat. Huvipuistoon matkustimme julkisilla kulkuvälineillä, jotka Shanghaissa osoittautuivat erittäin monipuolisiksi ja helppokäyttöisiksi.

Huvipuisto "Happy Valley" ulottui laajalle alueelle ja sisälsi myös monenlaisia puistoja. Puiston läpi kulki jopa kokonainen joki, ja aika isokin sellainen. Vapun aikainen loma eli Labor day vacation näkyi selvästi huvipuiston pitkissä jonoissa. Laskimme, että olimme jonottaneet tämän päivän aikana yli kuusi tuntia. Itse ehdin käydä laitteissa neljä kertaa. Nämä laitteet olivat kylläkin paljon hauskempia, rajumpia ja isompia kuin ne mitä Suomesta löytyy.

Maanantai 2.5

Aamulla heräsin kello kahdeksan, söin tavanomaisen aamupalani ja lähdimme Tinan kanssa kävelemään läheiseen DIY-liikkeeseen (DIY = Do It yourself). Kävelymatka kesti noin 20 minuuttia, jonka aikana huomasin huonon ilmanlaadun ja aloin yskimään. Liikkeessä meitä odottivat Eve ja Kwan Yui, jotka olivat jo pääseet työn touhuun. Tarkoituksena oli siis tehdä savityö. Käytössä oli erittäin hyvät työkalut, pyörivä muovailupöytä ja kaikki. Vietimme siellä aamupäivän, jonka jälkeen menimme Tinan kanssa takaisin kotiin lounaalle vanhempien kanssa. Iltapäivällä Tony (Tinan isä) vei meidät karaokepaikaan, johon olimme kerääntyneet koko porukan kanssa. Siellä pidimme yhdessä hauskaa laulaen tunnettuja kappaleita.

Illalla kävin Shangahain keskustassa katsomassa valaistuja torneja. Keskustassa oli ruuhkaisa ihmispaljous, vaikka kello lähestyi jo yhdeksää illalla.  Ulkona satoi hieman, mutta näky oli lumoava. Keskustaan menin isäntäperheeni isän Tonyn kanssa, sillä perheen tyttären piti opiskella seuraavaa koulupäivää varten. Kyselin Tonylta, miten labor dayn vietto näkyy näiden päivien aikana. "Jokaisella ihmisellä - koko maassa - on tähän aikaan loma. Monille tämä on ainut loma vuodessa. Tämän loman aikana monet ihmisistä matkustavat katselemaan muita kaupunkeja, ja esimerkiksi monet maaseudulla asuvat matkustavat läheisiin suurkaupunkeihin pitämään hauskaa. Huomasit varmaan itsekin eilen huvipuistossa, kuinka ruuhkaisaa siellä oli. Monet heistä eivät olleet shanghailaisia, vaan kauempana maaseudulla asuvia kiinalaisia", Tony selitti. Ja kyllä, ihmisiä oli ollut edellisenä päivänä huvipuistossa paljon. Oli kuitenkin helpottavaa kuulla, ettei huvipuisto ole jatkuvasti niin ruuhkainen. Valitettavasti käyntimme oli sattunut hieman huonolle ajankohdalle. "Labor dayn eli työläisten päivän tapoihin kuuluu antaa lahjoja toisille. Yleensä tietyn firman johtaja antaa lahjoja työläisilleen, sehän on heidän juhlansa", kiinalainen isäntäni kertoi. "Vapun aikana kiinalaiset kerääntyvät yhteen perheidensä kanssa pitämään pientä taukoa arjesta ja rauhottumaan. Juhlan vieton huomasi myös kadulle ripustetuista Kiinan lipuista."