perjantai 6. toukokuuta 2011

Suomalaiset yritykset Kiinassa

Kävimme tänään tapaamassa muutamaa Kiinassa työskentelevää suomalaista ja kuulimme hieman Kiinassa työskentelystä ja sen haasteista. Kokemuksistaan kertoivat Kiinan Suomen suurlähetystössä työskentelevä ja Espoon Soukasta kotoisin oleva Juho Simpura, Finprossa työskentelevä Eija Tynkkynen ja Ixonoksen työntekijä Tuomo Flack.

Esitelmöitsijät kertoivat suomalaisen työvoiman ja yritysten osuudesta Kiinassa. Ainut varsinainen suuri suomalainen brändi Kiinassa on täällä hyvin menestynyt Nokia, vaikkakin myös esimerkiksi Cargotecilla ja Koneella on täällä omat suuret konttorinsa. Erityisen hyvin täällä siis menestyy suomalainen konepaja/teknologia -teollisuus. Suomalaisia yrityksiä täällä Pekingin alueella on noin 80, Shanghain alueellaa noin 150 ja Hongkongin alueella noin 80. Yhteensä suomalaisia työntekijöitä on noin 60000.

Ixonuksen Tuomo Flack kertoi meille hieman firmastaan, sekä kulttuurieroista johtuvista hankaluuksista kaupankäynnissä. Ixonos on keskittynyt kännykköjen design-puoleen ja ohjelmistoihin. Heidän asiakkaitaan ovat mm. Nokia ja Elisa. Kiinassa yritys aloitti toimintansa vasta 2008. Flack ja Tynkkynen mainitsivat suureksi ongelmaksi kaupankäynnissä kiinalaisen luottamuksen saamisen, johon voi helposti mennä vaikka vuosi. Kiinassa ei myöskään kiirehditä aivan turhaan, vaan aikataulut saattavat venyä kiinalaisten kanssa asioidessa. Muita merkittäviä kulttuurieroja ovat esimerkiksi kiinalaisten   yhteisöllisyys, sekä voimakas tarve jälkeläisten huolehtimiseen.

Luentoja kuunnellessa huomasi jo itse todistaneen samoja seikkoja kulttuurieroista kuin he mainitsivat: esimerkiksi ruokailu on Kiinassa sosiaalinen tapahtuma, siinä missä Suomessa keskitytään enemmän syömiseen.

Lauri Ruokonen 2C

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti